Konieczność optymalizacji wszelkich kosztów przedsiębiorstwa w tym również w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników, jest obecnie standardem w każdej firmie. Dlatego też coraz powszechniejsze staje się stosowanie elastycznych form zatrudnienia pracowników.
Praca tymczasowa jest konsekwencją nowego spojrzenia kadry zarządzającej na problematykę zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. Jak większość tego typu koncepcji, również i ta forma zatrudnienia wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych oraz z krajów Europy Zachodniej. W Polsce popularność swoją zyskała od momentu uregulowania prawnego w 2003 roku ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Od tego momentu ta forma zatrudniania pracowników jest przedmiotem szczególnego zainteresowania także na naszym rynku, stając się jednym z głównych elementów nowoczesnego zarządzania personelem. Głównym zadaniem usługi pracy tymczasowej jest zoptymalizowanie zatrudnienia tj. dostosowanie wielkości zatrudnienia do bieżących oraz realnych potrzeb przedsiębiorstwa.
Ta relatywnie nowa forma zatrudnienia, która cieszy się obecnie coraz większą popularnością w naszym kraju znajduje swe zastosowanie zwłaszcza w okresie, gdy mamy do czynienia z niepewnością i wahaniami koniunktury.
W najogólniejszej definicji pod postacią pracy tymczasowej kryje się korzystanie w swoim przedsiębiorstwie z pracowników zatrudnionych przez firmę zewnętrzną - Agencję Pracy Tymczasowej Akcja Job.
W projekcie pracy tymczasowej występują trzy strony:
Praca tymczasowa cieszy się ogromną popularnością w firmach, gdzie występują wahania wielkości produkcji czy zleceń i w związku z tym istnieje konieczność dostosowania zatrudnienia do aktualnych potrzeb firmy. Pracodawcy korzystają z usług pracy tymczasowej gdy potrzebują dodatkowego personelu w związku ze zwiększoną liczbą zleceń, czy zwiększoną produkcją.
Pracowników tymczasowych zatrudnia się często do prac niezwiązanych z główną działalnością firmy, (np. do sprzątania, prac porządkowych, ochrony) czy w przypadkach gdy wystąpiło chwilowe zapotrzebowanie na wykonanie konkretnej pracy w krótkim okresie a pracownicy etatowi nie posiadają odpowiednich zezwoleń (np. uprawnień do prowadzenia wózków widłowych) czy kwalifikacji (np. zatrudnienie tłumacza). Praca tymczasowa jest dla wielu pracodawców idealnym rozwiązaniem w okresie wakacyjnym i urlopowym czy też w przypadku zastępstw etatowych pracowników przebywających na zwolnieniach lekarskich czy macierzyńskich.
Ta forma zatrudnienia jest również często stosowana w spółkach notowanych na giełdzie, gdzie wskaźniki zysków analizowane są co do ilości zatrudnionych przez spółki osób. Następstwem tego jest ograniczanie etatów. W tej sytuacji stosowanie leasingu pracowników jest jedyną możliwością zatrudnienia niezbędnych pracowników.
W chwili obecnej jesteśmy świadkami sytuacji, gdzie wiele „odchudzonych” po ostatnim kryzysie przedsiębiorstw staje przed nowym problemem braku pracowników. Podjęcie decyzji o zatrudnieniu nowych pracowników nie jest jednak łatwe w tak zmiennych warunkach rynkowych. Dlatego też, mając na uwadze nie tak dawne redukcje zatrudnienia menadżerowie boją się zatrudniać nowych pracowników w obawie przed niepewną przyszłością i zmienną koniunkturą.
Jak pokazują przykłady jednych z najlepiej zarządzanych przedsiębiorstw na rynku polskim jak i europejskim, aby uniknąć ryzyka związanego z niepewną sytuacją na rynku oraz wahaniami koniunktury, najlepiej jest korzystać z pracowników tymczasowych.
W przypadku spadku zamówień/produkcji – a więc chwilowej konieczności „cięcia” kosztów i redukcji zatrudnienia, nie ma konieczności zwolnień pracowników. Odpadają więc wszelkie związane z tym problemy oraz koszty odpraw. W przypadku zmniejszonego zapotrzebowania na pracowników przestaje się jedynie korzystać z usługi agencji pracy tymczasowej.
Powyższe przykłady pokazują, iż usługa pracy tymczasowej znajduje doskonałe zastosowanie zarówno w małych i średnich firmach, jak i dużych przedsiębiorstwach zatrudniających setki pracowników. Forma prawna czy wielkość firmy nie są ograniczeniami w korzystaniu z usług pracowników tymczasowych.
Praca Tymczasowa daje liczne korzyści dla firma decydujących się na skorzystanie z tej usługi. Kwestie związane z zatrudnianiem pracowników w oparciu o ten system, nie odbiegają od tych, związanych z „normalnym” zatrudnianiem.
Głównym celem jest redukcja kosztów personalnych. Odbywa się to wieloetapowo poprzez:
Dodatkowo:
Akcja Job ma obowiązek formalnego zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. ?Zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę zlecenie możliwe jest jedynie w sytuacji, kiedy zatrudniona osoba nie pracuje w stałych godzinach i pod stałym nadzorem innego pracownika.
Ponadto, agencja pracy przejmuje na siebie obowiązek skierowania pracownika na badania lekarskie oraz wszelkie obowiązki wynikające z Kodeksu pracy (akta osobowe, naliczanie i wypłata wynagrodzeń, rozliczenia z ZUS i US itd.)
Do obowiązków Pracodawcy Użytkownika należy: przeprowadzenie szkolenia BHP, zapewnienie odzieży roboczej, nadzorowanie pracy oraz ewidencjonowanie czasu pracy Pracowników Tymczasowych. To wszystko. Całą resztę obowiązków przejmuje Akcja Job.
Stawka wynagrodzenia pracownika tymczasowego zależy od Pracodawcy Użytkownika.
Zgodnie z zapisami ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, pracodawca użytkownik ma obowiązek poinformować agencję pracy tymczasowej o wynagrodzeniu za pracę, która ma być wykonywana przez pracownika tymczasowego (z uwzględnieniem regulaminu pracy lub np. zapisów w zakładowym układzie zbiorowym).
Należy także pamiętać, iż wynagrodzenie brutto pracownika tymczasowego nie może być niższe od minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku.
Pracownikowi tymczasowemu przysługują dwa dni urlopu wypoczynkowego za każde 30 dni pozostawania w dyspozycji pracodawcy użytkownika.
Pracownikowi Tymczasowemu udziela się urlopu w dni, które byłyby dniami roboczymi dla Pracownika.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.